Hoe motiveer ik mijn werknemers?

Soms wordt wel eens gezegd dat baas worden niet zo moeilijk is. Een goede baas worden en dat ook blijven, is al heel wat moeilijker. Wanneer u de leiding heeft over verscheidene werknemers dan hebt u heel wat verantwoordelijkheid. Iedere werknemer heeft een andere persoonlijkheid en heeft een andere manier van werken. Dit betekent dat u uw leiderschapsstijl niet alleen aan uw bedrijf en uw branche dient aan te passen maar ook aan al uw medewerkers. Ook wanneer u uw medewerkers wilt motiveren om een bepaalde taak uit te voeren of gewoon om op dagelijks vlak hun werk te verbeteren, dan dient u er rekening mee te houden dat u mogelijk iedere werknemer op een andere manier dient te motiveren.

Een hoger loon

Dit lijkt duidelijk. Iedere werknemer vindt het leuk om een hoger loon te krijgen voor het gedane werk. Er wordt wel eens gezegd dat geld niet gelukkig maakt, maar wie jaar in, jaar uit dezelfde baan doet voor het zelfde loon, kan wel wat financiële motivatie gebruiken. Wanneer uw werknemers aangeven hun job graag te doen, maar op het einde van hun geld een stukje maand over hebben, dan is het tijd om te overwegen uw werknemers ook financieel te motiveren.

Uw eigen persoonlijkheid

Sommige bazen krijgen meer gedaan van hun werknemers dan andere. Bent u zo’n motiverende baas? Voor werknemers is het belangrijk om een goed gevoel van eigenwaarde te hebben. U kunt uw werknemers wellicht motiveren door middel van positieve kritiek. Ervoor zorgen dat iemand zich fier voelt op zijn werk en laten zien dat je weet dat iemand het goed doet: het zijn allemaal dingen waardoor iemand gemotiveerd wordt en een groter gevoel van eigenwaarde krijgt.

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijk duurt het langst, is een oud spreekwoord en dat geldt ook bij het motiveren van uw werknemers. Uiteraard vinden wij positief motiveren van werknemers het allerbelangrijkste, maar als er iets mis is, dan moet u dat ook kunnen zeggen. U kunt dit weliswaar ook op een positieve manier doen, en dit laatste wordt vaak vergeten. Soms is het nodig om streng maar rechtvaardig te zijn. Zo weten uw werknemers dat zij door u gewaardeerd worden. Wanneer mensen weten wanneer het goed is en wanneer niet, maar daarbij altijd als mens gewaardeerd worden, zullen zij zich gemotiveerd voelen om zich in te zetten voor uw zaak of bedrijf.

Geen favorietenbehandeling

Bij het motiveren van werknemers hoort ook geen favorietenbehandeling. Niets werkt zo demotiverend als het gevoel krijgen dat de ene werknemer zich meer kan veroorloven dan de andere. Wanneer u werknemers echt wilt motiveren, dan kunt u zich geen favorietenbehandeling veroorloven!

Leave a Reply

Your email address will not be published.