Werknemers

Een goede werksfeer creëren

Een goede werksfeer is ontzettend belangrijk, zowel voor de werkgever als de werknemers en de werknemers onderling. Het verbetert de motivatie en daarmee de productiviteit binnen een bedrijf. Als werkgever kun je het als jouw persoonlijke taak beschouwen om deze werksfeer te creeren. Echter is het ook aan de werknemers om deze sfeer te bewaren. In dit artikel zullen we uitleggen hoe zo’n goede werksfeer te bereiken is. Je hoeft natuurlijk niet gelijk keiharde muziek aan te zetten en iedereen in allerlei festival kleding laten komen… Maar wat zou je dan wel moeten doen als werkgever? En als werknemers?

Goede balans

Het is ten eerste belangrijk om een goede balans te creëren op de werkvloer. Hier bedoelen we mee dat er mogelijkheid moet zijn tot ontspannen situaties en tussen heel hard werken. Zo kun je uitgebreide pauzes geven, met een lekker lunch en bijvoorbeeld wat muziek op de achtergrond (de hitzone cd is hier ideaal voor: http://www.538hitzone.net/). Zorg ervoor dat de werknemers weten dat ze daarna weer hard aan de slag moeten. Door een goede pauze of iets dergelijks in te lassen, kan iedereen weer opladen en zal de werksfeer verbeteren.

Vertrouwen

Bij elke relatie, dus ook de relatie tot de werknemers, is vertrouwen het sleutelwoord. Creëer dus vertrouwen, zodat werknemers zich goed op hun gemak voelen. Verder bereik je vertrouwen ook door als werkgever consistent te zijn. Zo weten de werknemers wat ze kunnen verwachten.

Waardering

Op het werk ligt er vaak wat druk op de te bereiken doelen. Werknemers voelen dit aan, en dit is natuurlijk eerder positief dan negatief, maar zorg ervoor dat ze wel goed gewaardeerd worden. Geef complimenten en motiveer de werknemers. Dit kan het verschil maken tussen een doel behalen of falen.

Samenwerking

Ondersteun en moedig samenwerking aan. Mensen doen namelijk graag dingen samen. Door iedereen hetzelfde te behandelen en evenwichtige inbreng te stimuleren, wordt onderlinge concurrentie weg genomen.

Samenwerking binnen organisatie

Gastartikel geschreven door Matthias ‘t Jong – Student Commerciële Economie aan de HvA

Samenwerking is belangrijk, zeker binnen een organisatie. Er zijn een aantal key points als het aankomt op een goede samenwerking. In dit artikel worden alle punten duidelijk uitgelegd. Dit is zeker iets om ook aan werknemers binnen een bedrijf uit te leggen.

Respecteer je medecollega’s

Het is belangrijk dat binnen een organisatie of project respect wordt getoond door alle collega’s. In veel situaties is er sprake van verschillende specialisten. Wanneer er bijvoorbeeld een website wordt gebouwd zijn er verschillende medewerkers die hieraan bijdragen, zoals;

  • Grafisch ontwerper
  • SEO specialist
  • PHP-programmeur
  • Webdesigner

Wanneer er bijvoorbeeld door een organisatie als Pampers een website wordt gebouwd ( http://www.pampersaanbiedingen.net/ ) dan is het belangrijk dat al deze partijen elkaar respecteren en weten wat ze aan elkaar kunnen hebben. Het is voor de grafisch ontwerper belangrijk dat hij weet wat de 3 anderen doen en dat hij daar ook rekening kan houden binnen zijn ontwerp. Zo krijg je eenheid binnen de projectgroep en dat is zeer belangrijk. Uit ervaring kan gesteld worden dat een perfecte projectgroep bestaat uit een team van specialisten, die kennis hebben van elkaars werkveld.

Stel gepaste rollen toe

In een projectgroep is het belangrijk dat er verschillende rollen worden toegepast. Denk hierbij aan:

  • Projectleider
  • Planner
  • Notulist

Al deze rollen moeten perfect in-sync met elkaar zijn en moeten hun werkzaamheden correct afstemmen op elkaar. Sommige projectleden zullen namelijk wat sturing nodig hebben, dit is waar de projectleider van pas komt. Anderen gaan het lastig hebben met het halen van hun deadlines, daarom hebben we een planner. De notulist zorgt ervoor dat alle gedane werkzaamheden correct worden gedocumenteerd.

Wanneer er een team is die al deze rollen bezit, dan kunnen we spreken van een gestructureerd team die zijn deadlines haalt, en waar alle werkzaamheden duidelijk zijn.

Wees realistisch en eerlijk

Het is van groot belang dat er binnen een team eerlijkheid heerst en dat iedereen realistisch is. Soms lukt gewoon iets niet, dan is het beter om daar van tevoren melding van te maken, zodat er op tijd actie kan worden ondernomen.

Wanneer het een PHP-programmeur bijvoorbeeld niet lukt om een bepaalde functie te bouwen die wel in de briefing stond, dan dient diegene dit op tijd aan te geven, zodat er zo snel mogelijk een alternatief kan worden verzonnen.

Communicatie is prioriteit nummer 1

Een team wat perfect in sync is, communiceert goed met elkaar. Zo is het belangrijk om met elkaar goed af te stemmen zodat je tot een zo mooi mogelijk eindproduct komt.

Hierbij zorg je ervoor dat tijdens het ontwikkelingsproces de verschillende teamleden zo goed mogelijk met elkaar communiceren. De grafisch ontwerper communiceert bijvoorbeeld met de webdesigner wat echt mogelijk is in de website en die communiceren dan weer met de PHP-programmeur of die functies te realiseren zijn. Ook communiceren zij met de SEO specialist om te kijken of alle te maken code ontwikkeld wordt conform de laatste SEO standaarden.

Prestaties evalueren

Als het project is afgerond, gaat het hele team kijken naar de prestaties van het project. Wat ging er goed en wat ging er niet goed? Elk lid krijgt hier de kans om individueel te kijken wat de verbeterpunten zijn. Hier komt alles bij elkaar. Alle key points kunnen hier weer bekeken worden.

  • Wist iedereen van elkaars werk af?
  • Waren de teamrollen goed verdeeld?
  • Is iedereen eerlijk en realistisch geweest?
  • Was er een goede communicatie binnen het team?

Al deze punten bij elkaar zorgen voor een goede zelfreflectie. In een volgend project kan er dus gewerkt worden aan het verbeteren van al deze punten.

Conclusie

Wanneer er een goede combinatie van al deze punten wordt toegepast, kunnen we spreken van een gouden combinatie. Ieder teamlid weet waar hij aan toe is en hoe hij zo efficiënt mogelijk zijn taken uit kan voeren. Iedereen weet wat ze aan elkaar hebben en stemmen de werkzaamheden goed op elkaar af. Dat maakt een succesvol team.

Fijne vakantie!

Het weer wordt slechter en slechter, de zon maakt plaats voor plensbuien. Niet alleen de temperatuur daalt, ook motivatie onder werknemers daalt. Laten we eerlijk zijn: het weer is van grote invloed op hoe we ons voelen. ‘s Ochtends wakker worden met regen roept al snel een gevoel op waardoor je het liefst de hele dag in je pyjama kan blijven rondwandelen. Het wordt tijd voor vakantie, denken we allemaal. Hoeveel zin heb je om je koffer in te pakken vol zomerse kleding, neem eens een kijkje op deze site: https://www.ibizakleding.net. Heb je dan niet spontaan zin om al deze kleding in te pakken en naar Ibiza te vliegen? Wat zijn nou de fijnste vakantie locaties?

 

  1. Formentara:
    Één van de mooiste eilanden in de Middellandse Zee. Eigenlijk het kleine zusje van Ibiza, maar dan veel minder toeristisch. De natuur is er prachtig, de zee is ongelofelijk helder blauw en de stranden zijn er (relatief) rustig. De mooiste stranden zijn Playa de ses Illetes en Playa de Llevant. Een tip bij het bezoeken van dit eiland: huur een scooter en ga op verkenningsreis.
  2. Malta:
    Op het mooie Malta kun je heel fijn nazomeren, de zon schijnt altijd. De stadjes hebben een oude sfeer over zich heen en zijn de moeite waard om een hele dag in rond te dwalen, vooral Valetta. In de Blue Lagoon is het water blauwer dan blauw.
  3. Île d’Oleron:
    Tussen Nantes en Bordeaux in vind je dit mooie Franse eilandje net voor de kust. Op dit eiland word je weer helemaal zen. Hier kun je verse vis eten die zo uit de zee komt met een lekker glas Franse wijn. Bezoek vooral de beroemde gekleurde strandhuisjes van Boirie Beach! 
  4. Zakynthos:
    Zakynthos is volgens velen het leukste eiland van Griekenland. Het hele jaar door lijkt het hier zomer, de stranden zijn stranden waar je over kunt dromen. Geniet van de heerlijke Griekse keuken, veel gerechten gemaakt met olijven. Het wereldberoemde scheepswrak is te vinden op het Shipwreck Beach.
  5. Ibiza:
    En tot slot natuurlijk Ibiza! Zonsondergangen waar je u tegen zegt, groen in overvloed en ga zo maar door. Nadat het feestseizoen is afgelopen en het najaar langzaam aanbreekt is dit eiland in zijn mooiste periode. Een absolute aanrader!

De leukste bedrijfsuitjes

Als werkgever moet je af en toe aan je werknemers laten zien hoe dankbaar je bent. Niet alleen verbetert dit hun werkprestaties en motivatie, ook is het hartstikke leuk om een bedrijfsuitje te organiseren. Dit kan ook in de vorm van een feestje. Op z’n tijd kun je er werkelijk iets geks van maken, laat iedereen in z’n raarste verkleed kleren naar een feestje komen. Of ga met z’n allen naar een pretpark of dierentuin. De opties zijn eindeloos. Hieronder zullen we de leukste bespreken.

 

Escape Room

Op nummer 1 staat, naar aanleiding van vele goede verhalen, toch wel de escape room. In een escape room laat je je, samen met je collega’s, opsluiten in een kamer waar je vervolgens uit moet ontsnappen. De deur gaat (goed) opsluit en je hebt dan 60 minuten om te ontsnappen.
Eenmaal binnen krijg je cryptische aanwijzingen en opdrachten. Indien je deze hebt ontrafeld of goed hebt uitgevoerd, kom je steeds een stap dichterbij de vrijheid. Dit real-life spel is zo populair geworden dat bijna elke grote stad wel een escape room telt.

 

Jongens tegen de meisjes

Wat ook ontzettend goed in de smaak valt is de eeuwenoude strijd van de jongens tegen de meisjes. Verdeel je werknemers en collega’s naar hun geslacht en stel verschillende spelrondes op. Wie kan er beter parkeren? Wie kan er beter zingen? Wie is er slimmer? Vooroordelen worden bevestigd of juist ontkracht.

 

Dropping

Voor de durfallen onder ons is een dropping ook een gaaf en origineel uitje. Er zijn veel bedrijven die dit aanbieden. Laat je bijvoorbeeld ’s nachts droppen in de pikdonkere bossen of laat je droppen door een helikopter.

 

Samen dineren

Een low-budget idee is om met zijn allen aan de slag te gaan in de keuken. Want laten we eerlijk zijn; samen koken vereist goede samenwerking. Dit is bijvoorbeeld perfect voor een start-up bedrijf, de werknemers zijn nieuw en de groep is relatief klein.

 

 

Contact met en tussen werknemers

Contact met werknemers is natuurlijk iets wat je goed moet onderhouden. Ten eerste is er vanzelfsprekend zakelijk contact. Stel je voor je hebt een grafisch ontwerp bedrijf en moet EPS bestanden onderling versturen. In een grafisch ontwerp bedrijf gaan er natuurlijk veel posters, flyers en ontwerpen over en weer. Er zijn veel kanalen die je kan gebruiken om deze eps-bestanden mee te sturen. Zo kun je gebruik maken van dropbox, kun je het via google sturen en natuurlijk (ouderwets) via de mail. Wat we vaak zien is dat feedback weer via andere kanalen loopt. Zo is het veel sneller om te reageren op een ontwerp via bijvoorbeeld WhatsApp of telefoon.

Naast zakelijk contact is er tussen baas en werknemer en werknemers onderling ook contact buiten het werkveld om. Dit kan dan alsnog werk gerelateerd zijn, maar dit kan ook veel persoonlijker zijn dan dat. In de privé-sfeer is het soms moeilijk om te bepalen of in te schatten op wat voor manier je contact met elkaar hebt. Want hoe houd je werk en privé nou goed gescheiden? We hebben allemaal wel een keer een verhaal gehoord over een affaire op de werkvloer. Sterker nog, veel van ons hebben dit zelf wel eens meegemaakt.

Zo meldde NU.nl een tijd geleden dat de helft van de Nederlanders wel eens een affaire heeft gehad met een collega, terwijl 65 procent wel eens verliefd is geweest op een collega. Daarnaast kwam er uit het onderzoek dat Nederlanders werk en privé wel zodanig goed gescheiden te houden dat ze voornamelijk af spreken buiten werktijd.

Weer een ander onderzoeksbureau heeft ‘ontdekt’ wat de 7 signalementen zijn van een zogeheten kantooraffaire. Dus als je als baas vermoedens hebt over die ene twee collega’s let dan op de volgende gedragingen:
Ze vermijden oogcontact en er heerst soms een ietwat ongemakkelijke sfeer
Ze gaan altijd opvallend weg, zodat de ander het opmerkt
Ze hebben veel onderonsjes en ze spenderen veel tijd samen
Ze komen voor elkaar op, bijvoorbeeld tijdens het ontvangen van kritiek
Ze proberen zo vaak mogelijk samen pauze te nemen of nemen dezelfde dagen vrij
Ze veranderen van smaak, deze passen ze dan op elkaar aan
Ze besteden veel aandacht aan hun uiterlijk en komen altijd goed voor de dag

Hoe vind ik de beste vacatures?

Iedereen is bekend met vacaturesites zoals Monsterboard, de Nationale Vacaturebank en Werk.nl. Toch is het wanneer je naar een baan zoekt niet altijd mogelijk om meteen passende vacatures te vinden. Langs de ene kant lijkt het erop dat we als werkzoekenden soms overspoeld worden met een veelheid aan vacatures, langs de andere kant lukt het ons tegelijk niet om de beste vacatures te vinden. Net daarom is het belangrijk om structureel te werk te gaan om een passende vacature te vinden.

Maak een inventarisatie van je eigen mogelijkheden

Natuurlijk weten we allemaal welke studies en werkervaring we hebben opgedaan in ons leven. Om het beste uit jezelf te halen, is het nodig om al deze troeven van naderbij onder de loep te nemen. De beste vacatures vind je wanneer je jezelf bewust bent van al je mogelijkheden en beperkingen. Je CV is daarom meer dan een opsomming van je gevolgde opleidingen, behaalde diploma’s en daarop volgende baantjes.

Je CV, hoe schrijf je die?

Je weet uiteraard dat je CV belangrijk is. Wanneer je je droomjob wilt binnenhalen, is het van het allergrootste belang dat je je beste visitekaartje achterlaat. Om dit te kunnen doen, is het noodzakelijk dat je selectief te werk gaat. Zijn al je diploma’s op je CV noodzakelijk? Is het werkelijk nodig om je lagere schooldiploma te vermelden? Is je middelbare schooldiploma nog wel relevant wanneer je een masterdiploma behaald hebt? Bij het opstellen van je CV ga je best kritisch te werk. Het is niet alleen een visitekaartje voor je toekomstige werkgever, maar je kunt het zelf ook handig gebruiken als leidraad voor het selecteren van de juiste vacature waarop je wilt solliciteren.

Hoe is het gesteld met je werkervaring?

Naast je formele CV, doe je er goed aan om op informele wijze voor je zelf je werkervaringen op een rijtje te zetten die jou als mens het meest getroffen hebben. Dat kan in positieve zin zijn, maar ook in negatieve zin. Je wilt immers vacatures vermijden waar je best niet op solliciteert omdat je dan weer in een situatie zou kunnen terechtkomen waarvan je in het verleden geleerd hebt dat die voor jou onwenselijk is. Wanneer je op zoek gaat naar vacatures, zoek je best naar vacatures die jou op het lijf geschreven zijn.

Persoonlijkheid, hobby’s, verenigingen. Vertel wat je allemaal hebt gedaan!

De beste vacatures zijn deze die aansluiten bij je persoonlijkheid, favoriete hobby’s of verenigingen waar je lid van bent. Het lijkt misschien niet zo evident, maar ook in je vrije tijd doe je veel ervaring en vaardigheden op die nuttig kunnen zijn op werkvlak. Maak daarom ook een lijstje hiervan om als zoektermen te gebruiken wanneer je op zoek bent naar de beste vacatures.

Hoe motiveer ik mijn werknemers?

Soms wordt wel eens gezegd dat baas worden niet zo moeilijk is. Een goede baas worden en dat ook blijven, is al heel wat moeilijker. Wanneer u de leiding heeft over verscheidene werknemers dan hebt u heel wat verantwoordelijkheid. Iedere werknemer heeft een andere persoonlijkheid en heeft een andere manier van werken. Dit betekent dat u uw leiderschapsstijl niet alleen aan uw bedrijf en uw branche dient aan te passen maar ook aan al uw medewerkers. Ook wanneer u uw medewerkers wilt motiveren om een bepaalde taak uit te voeren of gewoon om op dagelijks vlak hun werk te verbeteren, dan dient u er rekening mee te houden dat u mogelijk iedere werknemer op een andere manier dient te motiveren.

Een hoger loon

Dit lijkt duidelijk. Iedere werknemer vindt het leuk om een hoger loon te krijgen voor het gedane werk. Er wordt wel eens gezegd dat geld niet gelukkig maakt, maar wie jaar in, jaar uit dezelfde baan doet voor het zelfde loon, kan wel wat financiële motivatie gebruiken. Wanneer uw werknemers aangeven hun job graag te doen, maar op het einde van hun geld een stukje maand over hebben, dan is het tijd om te overwegen uw werknemers ook financieel te motiveren.

Uw eigen persoonlijkheid

Sommige bazen krijgen meer gedaan van hun werknemers dan andere. Bent u zo’n motiverende baas? Voor werknemers is het belangrijk om een goed gevoel van eigenwaarde te hebben. U kunt uw werknemers wellicht motiveren door middel van positieve kritiek. Ervoor zorgen dat iemand zich fier voelt op zijn werk en laten zien dat je weet dat iemand het goed doet: het zijn allemaal dingen waardoor iemand gemotiveerd wordt en een groter gevoel van eigenwaarde krijgt.

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijk duurt het langst, is een oud spreekwoord en dat geldt ook bij het motiveren van uw werknemers. Uiteraard vinden wij positief motiveren van werknemers het allerbelangrijkste, maar als er iets mis is, dan moet u dat ook kunnen zeggen. U kunt dit weliswaar ook op een positieve manier doen, en dit laatste wordt vaak vergeten. Soms is het nodig om streng maar rechtvaardig te zijn. Zo weten uw werknemers dat zij door u gewaardeerd worden. Wanneer mensen weten wanneer het goed is en wanneer niet, maar daarbij altijd als mens gewaardeerd worden, zullen zij zich gemotiveerd voelen om zich in te zetten voor uw zaak of bedrijf.

Geen favorietenbehandeling

Bij het motiveren van werknemers hoort ook geen favorietenbehandeling. Niets werkt zo demotiverend als het gevoel krijgen dat de ene werknemer zich meer kan veroorloven dan de andere. Wanneer u werknemers echt wilt motiveren, dan kunt u zich geen favorietenbehandeling veroorloven!