Werkgevers

Een goede werksfeer creëren

Een goede werksfeer is ontzettend belangrijk, zowel voor de werkgever als de werknemers en de werknemers onderling. Het verbetert de motivatie en daarmee de productiviteit binnen een bedrijf. Als werkgever kun je het als jouw persoonlijke taak beschouwen om deze werksfeer te creeren. Echter is het ook aan de werknemers om deze sfeer te bewaren. In dit artikel zullen we uitleggen hoe zo’n goede werksfeer te bereiken is. Je hoeft natuurlijk niet gelijk keiharde muziek aan te zetten en iedereen in allerlei festival kleding laten komen… Maar wat zou je dan wel moeten doen als werkgever? En als werknemers?

Goede balans

Het is ten eerste belangrijk om een goede balans te creëren op de werkvloer. Hier bedoelen we mee dat er mogelijkheid moet zijn tot ontspannen situaties en tussen heel hard werken. Zo kun je uitgebreide pauzes geven, met een lekker lunch en bijvoorbeeld wat muziek op de achtergrond (de hitzone cd is hier ideaal voor: http://www.538hitzone.net/). Zorg ervoor dat de werknemers weten dat ze daarna weer hard aan de slag moeten. Door een goede pauze of iets dergelijks in te lassen, kan iedereen weer opladen en zal de werksfeer verbeteren.

Vertrouwen

Bij elke relatie, dus ook de relatie tot de werknemers, is vertrouwen het sleutelwoord. Creëer dus vertrouwen, zodat werknemers zich goed op hun gemak voelen. Verder bereik je vertrouwen ook door als werkgever consistent te zijn. Zo weten de werknemers wat ze kunnen verwachten.

Waardering

Op het werk ligt er vaak wat druk op de te bereiken doelen. Werknemers voelen dit aan, en dit is natuurlijk eerder positief dan negatief, maar zorg ervoor dat ze wel goed gewaardeerd worden. Geef complimenten en motiveer de werknemers. Dit kan het verschil maken tussen een doel behalen of falen.

Samenwerking

Ondersteun en moedig samenwerking aan. Mensen doen namelijk graag dingen samen. Door iedereen hetzelfde te behandelen en evenwichtige inbreng te stimuleren, wordt onderlinge concurrentie weg genomen.

Samenwerking binnen organisatie

Gastartikel geschreven door Matthias ’t Jong – Student Commerciële Economie aan de HvA

Samenwerking is belangrijk, zeker binnen een organisatie. Er zijn een aantal key points als het aankomt op een goede samenwerking. In dit artikel worden alle punten duidelijk uitgelegd. Dit is zeker iets om ook aan werknemers binnen een bedrijf uit te leggen.

Respecteer je medecollega’s

Het is belangrijk dat binnen een organisatie of project respect wordt getoond door alle collega’s. In veel situaties is er sprake van verschillende specialisten. Wanneer er bijvoorbeeld een website wordt gebouwd zijn er verschillende medewerkers die hieraan bijdragen, zoals;

  • Grafisch ontwerper
  • SEO specialist
  • PHP-programmeur
  • Webdesigner

Wanneer er bijvoorbeeld door een organisatie als Pampers een website wordt gebouwd ( http://www.pampersaanbiedingen.net/ ) dan is het belangrijk dat al deze partijen elkaar respecteren en weten wat ze aan elkaar kunnen hebben. Het is voor de grafisch ontwerper belangrijk dat hij weet wat de 3 anderen doen en dat hij daar ook rekening kan houden binnen zijn ontwerp. Zo krijg je eenheid binnen de projectgroep en dat is zeer belangrijk. Uit ervaring kan gesteld worden dat een perfecte projectgroep bestaat uit een team van specialisten, die kennis hebben van elkaars werkveld.

Stel gepaste rollen toe

In een projectgroep is het belangrijk dat er verschillende rollen worden toegepast. Denk hierbij aan:

  • Projectleider
  • Planner
  • Notulist

Al deze rollen moeten perfect in-sync met elkaar zijn en moeten hun werkzaamheden correct afstemmen op elkaar. Sommige projectleden zullen namelijk wat sturing nodig hebben, dit is waar de projectleider van pas komt. Anderen gaan het lastig hebben met het halen van hun deadlines, daarom hebben we een planner. De notulist zorgt ervoor dat alle gedane werkzaamheden correct worden gedocumenteerd.

Wanneer er een team is die al deze rollen bezit, dan kunnen we spreken van een gestructureerd team die zijn deadlines haalt, en waar alle werkzaamheden duidelijk zijn.

Wees realistisch en eerlijk

Het is van groot belang dat er binnen een team eerlijkheid heerst en dat iedereen realistisch is. Soms lukt gewoon iets niet, dan is het beter om daar van tevoren melding van te maken, zodat er op tijd actie kan worden ondernomen.

Wanneer het een PHP-programmeur bijvoorbeeld niet lukt om een bepaalde functie te bouwen die wel in de briefing stond, dan dient diegene dit op tijd aan te geven, zodat er zo snel mogelijk een alternatief kan worden verzonnen.

Communicatie is prioriteit nummer 1

Een team wat perfect in sync is, communiceert goed met elkaar. Zo is het belangrijk om met elkaar goed af te stemmen zodat je tot een zo mooi mogelijk eindproduct komt.

Hierbij zorg je ervoor dat tijdens het ontwikkelingsproces de verschillende teamleden zo goed mogelijk met elkaar communiceren. De grafisch ontwerper communiceert bijvoorbeeld met de webdesigner wat echt mogelijk is in de website en die communiceren dan weer met de PHP-programmeur of die functies te realiseren zijn. Ook communiceren zij met de SEO specialist om te kijken of alle te maken code ontwikkeld wordt conform de laatste SEO standaarden.

Prestaties evalueren

Als het project is afgerond, gaat het hele team kijken naar de prestaties van het project. Wat ging er goed en wat ging er niet goed? Elk lid krijgt hier de kans om individueel te kijken wat de verbeterpunten zijn. Hier komt alles bij elkaar. Alle key points kunnen hier weer bekeken worden.

  • Wist iedereen van elkaars werk af?
  • Waren de teamrollen goed verdeeld?
  • Is iedereen eerlijk en realistisch geweest?
  • Was er een goede communicatie binnen het team?

Al deze punten bij elkaar zorgen voor een goede zelfreflectie. In een volgend project kan er dus gewerkt worden aan het verbeteren van al deze punten.

Conclusie

Wanneer er een goede combinatie van al deze punten wordt toegepast, kunnen we spreken van een gouden combinatie. Ieder teamlid weet waar hij aan toe is en hoe hij zo efficiënt mogelijk zijn taken uit kan voeren. Iedereen weet wat ze aan elkaar hebben en stemmen de werkzaamheden goed op elkaar af. Dat maakt een succesvol team.

Hoe bereid je je voor op een baan?

Wanneer je dan eindelijk die (taaie) studie hebt afgerond is het tijd om je te oriënteren op de arbeidsmarkt. Het vinden van een baan! Dit kan natuurlijk ook het geval zijn na het ontslag bij een andere baan. Het hele proces begint (opnieuw): zoeken naar een vacature, solliciteren, aangenomen worden en de beruchte eerste werkdag. Gelukkig is het internet een onuitputtelijke bron aan tips, een goed voorbeeld daarvan is deze site: http://www.nustage.nl. Hier kun je haast alles vinden, van begin tot eind. In dit artikel zullen we je ook een paar handvaten aanreiken voor de voorbereiding op een nieuwe baan!

Maak een nieuwe start

Dit is de perfecte kans op een nieuw begin. Zorg voor een enthousiaste en positieve houding. Maak ook voornemens voor jezelf, wat wil je bereiken?

Bereid je voor

De juiste voorbereidingen treffen kan je eerste werkweek maken! Begin relaxed en zorg dat je zoveel mogelijk informatie al hebt. Bedenk ook wat je mee moet nemen.

Kom op tijd

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is écht heel belangrijk dat je in de eerste week op tijd komt. Sta desnoods eerder op. Zo zorg je voor een goede indruk.

Maak aantekeningen

Ga er vanuit dat er in de eerste week ontzettend veel informatie op je afkomt – meer dan je kunt onthouden. Maak aantekeningen, op die manier ben je niet afhankelijk van je collega’s.

Connect met je collega’s

Vergeet niet om sociaal met je collega’s om te gaan! Maak hier dan ook tijd voor vrij. Hierdoor wordt je baan niet alleen leuker, ook ontwikkel je een gun-factor.

Blijf rustig

Een nieuwe baan is natuurlijk altijd spannend. Het is daarom belangrijk om rustig te blijven.  Iedereen is ooit eens nieuw geweest. Accepteer dat je je in het begin een buitenbeentje kan voelen. Dit is logisch want je kent nog niet iedereen. Neem de tijd om dingen te leren. Je bent niet voor niets aangenomen dus heb vertrouwen in jezelf!

Veel succes gewenst van ons!

Contact met en tussen werknemers

Contact met werknemers is natuurlijk iets wat je goed moet onderhouden. Ten eerste is er vanzelfsprekend zakelijk contact. Stel je voor je hebt een grafisch ontwerp bedrijf en moet EPS bestanden onderling versturen. In een grafisch ontwerp bedrijf gaan er natuurlijk veel posters, flyers en ontwerpen over en weer. Er zijn veel kanalen die je kan gebruiken om deze eps-bestanden mee te sturen. Zo kun je gebruik maken van dropbox, kun je het via google sturen en natuurlijk (ouderwets) via de mail. Wat we vaak zien is dat feedback weer via andere kanalen loopt. Zo is het veel sneller om te reageren op een ontwerp via bijvoorbeeld WhatsApp of telefoon.

Naast zakelijk contact is er tussen baas en werknemer en werknemers onderling ook contact buiten het werkveld om. Dit kan dan alsnog werk gerelateerd zijn, maar dit kan ook veel persoonlijker zijn dan dat. In de privé-sfeer is het soms moeilijk om te bepalen of in te schatten op wat voor manier je contact met elkaar hebt. Want hoe houd je werk en privé nou goed gescheiden? We hebben allemaal wel een keer een verhaal gehoord over een affaire op de werkvloer. Sterker nog, veel van ons hebben dit zelf wel eens meegemaakt.

Zo meldde NU.nl een tijd geleden dat de helft van de Nederlanders wel eens een affaire heeft gehad met een collega, terwijl 65 procent wel eens verliefd is geweest op een collega. Daarnaast kwam er uit het onderzoek dat Nederlanders werk en privé wel zodanig goed gescheiden te houden dat ze voornamelijk af spreken buiten werktijd.

rechtenvrij

Weer een ander onderzoeksbureau heeft ‘ontdekt’ wat de 7 signalementen zijn van een zogeheten kantooraffaire. Dus als je als baas vermoedens hebt over die ene twee collega’s let dan op de volgende gedragingen:
Ze vermijden oogcontact en er heerst soms een ietwat ongemakkelijke sfeer
Ze gaan altijd opvallend weg, zodat de ander het opmerkt
Ze hebben veel onderonsjes en ze spenderen veel tijd samen
Ze komen voor elkaar op, bijvoorbeeld tijdens het ontvangen van kritiek
Ze proberen zo vaak mogelijk samen pauze te nemen of nemen dezelfde dagen vrij
Ze veranderen van smaak, deze passen ze dan op elkaar aan
Ze besteden veel aandacht aan hun uiterlijk en komen altijd goed voor de dag

Hoe motiveer ik mijn werknemers?

Soms wordt wel eens gezegd dat baas worden niet zo moeilijk is. Een goede baas worden en dat ook blijven, is al heel wat moeilijker. Wanneer u de leiding heeft over verscheidene werknemers dan hebt u heel wat verantwoordelijkheid. Iedere werknemer heeft een andere persoonlijkheid en heeft een andere manier van werken. Dit betekent dat u uw leiderschapsstijl niet alleen aan uw bedrijf en uw branche dient aan te passen maar ook aan al uw medewerkers. Ook wanneer u uw medewerkers wilt motiveren om een bepaalde taak uit te voeren of gewoon om op dagelijks vlak hun werk te verbeteren, dan dient u er rekening mee te houden dat u mogelijk iedere werknemer op een andere manier dient te motiveren.

Een hoger loon

Dit lijkt duidelijk. Iedere werknemer vindt het leuk om een hoger loon te krijgen voor het gedane werk. Er wordt wel eens gezegd dat geld niet gelukkig maakt, maar wie jaar in, jaar uit dezelfde baan doet voor het zelfde loon, kan wel wat financiële motivatie gebruiken. Wanneer uw werknemers aangeven hun job graag te doen, maar op het einde van hun geld een stukje maand over hebben, dan is het tijd om te overwegen uw werknemers ook financieel te motiveren.

Uw eigen persoonlijkheid

Sommige bazen krijgen meer gedaan van hun werknemers dan andere. Bent u zo’n motiverende baas? Voor werknemers is het belangrijk om een goed gevoel van eigenwaarde te hebben. U kunt uw werknemers wellicht motiveren door middel van positieve kritiek. Ervoor zorgen dat iemand zich fier voelt op zijn werk en laten zien dat je weet dat iemand het goed doet: het zijn allemaal dingen waardoor iemand gemotiveerd wordt en een groter gevoel van eigenwaarde krijgt.

Eerlijkheid duurt het langst

Eerlijk duurt het langst, is een oud spreekwoord en dat geldt ook bij het motiveren van uw werknemers. Uiteraard vinden wij positief motiveren van werknemers het allerbelangrijkste, maar als er iets mis is, dan moet u dat ook kunnen zeggen. U kunt dit weliswaar ook op een positieve manier doen, en dit laatste wordt vaak vergeten. Soms is het nodig om streng maar rechtvaardig te zijn. Zo weten uw werknemers dat zij door u gewaardeerd worden. Wanneer mensen weten wanneer het goed is en wanneer niet, maar daarbij altijd als mens gewaardeerd worden, zullen zij zich gemotiveerd voelen om zich in te zetten voor uw zaak of bedrijf.

Geen favorietenbehandeling

Bij het motiveren van werknemers hoort ook geen favorietenbehandeling. Niets werkt zo demotiverend als het gevoel krijgen dat de ene werknemer zich meer kan veroorloven dan de andere. Wanneer u werknemers echt wilt motiveren, dan kunt u zich geen favorietenbehandeling veroorloven!