Activiteiten binnen bedrijf

Samenwerking binnen organisatie

Gastartikel geschreven door Matthias ‘t Jong – Student Commerciële Economie aan de HvA

Samenwerking is belangrijk, zeker binnen een organisatie. Er zijn een aantal key points als het aankomt op een goede samenwerking. In dit artikel worden alle punten duidelijk uitgelegd. Dit is zeker iets om ook aan werknemers binnen een bedrijf uit te leggen.

Respecteer je medecollega’s

Het is belangrijk dat binnen een organisatie of project respect wordt getoond door alle collega’s. In veel situaties is er sprake van verschillende specialisten. Wanneer er bijvoorbeeld een website wordt gebouwd zijn er verschillende medewerkers die hieraan bijdragen, zoals;

  • Grafisch ontwerper
  • SEO specialist
  • PHP-programmeur
  • Webdesigner

Wanneer er bijvoorbeeld door een organisatie als Pampers een website wordt gebouwd ( http://www.pampersaanbiedingen.net/ ) dan is het belangrijk dat al deze partijen elkaar respecteren en weten wat ze aan elkaar kunnen hebben. Het is voor de grafisch ontwerper belangrijk dat hij weet wat de 3 anderen doen en dat hij daar ook rekening kan houden binnen zijn ontwerp. Zo krijg je eenheid binnen de projectgroep en dat is zeer belangrijk. Uit ervaring kan gesteld worden dat een perfecte projectgroep bestaat uit een team van specialisten, die kennis hebben van elkaars werkveld.

Stel gepaste rollen toe

In een projectgroep is het belangrijk dat er verschillende rollen worden toegepast. Denk hierbij aan:

  • Projectleider
  • Planner
  • Notulist

Al deze rollen moeten perfect in-sync met elkaar zijn en moeten hun werkzaamheden correct afstemmen op elkaar. Sommige projectleden zullen namelijk wat sturing nodig hebben, dit is waar de projectleider van pas komt. Anderen gaan het lastig hebben met het halen van hun deadlines, daarom hebben we een planner. De notulist zorgt ervoor dat alle gedane werkzaamheden correct worden gedocumenteerd.

Wanneer er een team is die al deze rollen bezit, dan kunnen we spreken van een gestructureerd team die zijn deadlines haalt, en waar alle werkzaamheden duidelijk zijn.

Wees realistisch en eerlijk

Het is van groot belang dat er binnen een team eerlijkheid heerst en dat iedereen realistisch is. Soms lukt gewoon iets niet, dan is het beter om daar van tevoren melding van te maken, zodat er op tijd actie kan worden ondernomen.

Wanneer het een PHP-programmeur bijvoorbeeld niet lukt om een bepaalde functie te bouwen die wel in de briefing stond, dan dient diegene dit op tijd aan te geven, zodat er zo snel mogelijk een alternatief kan worden verzonnen.

Communicatie is prioriteit nummer 1

Een team wat perfect in sync is, communiceert goed met elkaar. Zo is het belangrijk om met elkaar goed af te stemmen zodat je tot een zo mooi mogelijk eindproduct komt.

Hierbij zorg je ervoor dat tijdens het ontwikkelingsproces de verschillende teamleden zo goed mogelijk met elkaar communiceren. De grafisch ontwerper communiceert bijvoorbeeld met de webdesigner wat echt mogelijk is in de website en die communiceren dan weer met de PHP-programmeur of die functies te realiseren zijn. Ook communiceren zij met de SEO specialist om te kijken of alle te maken code ontwikkeld wordt conform de laatste SEO standaarden.

Prestaties evalueren

Als het project is afgerond, gaat het hele team kijken naar de prestaties van het project. Wat ging er goed en wat ging er niet goed? Elk lid krijgt hier de kans om individueel te kijken wat de verbeterpunten zijn. Hier komt alles bij elkaar. Alle key points kunnen hier weer bekeken worden.

  • Wist iedereen van elkaars werk af?
  • Waren de teamrollen goed verdeeld?
  • Is iedereen eerlijk en realistisch geweest?
  • Was er een goede communicatie binnen het team?

Al deze punten bij elkaar zorgen voor een goede zelfreflectie. In een volgend project kan er dus gewerkt worden aan het verbeteren van al deze punten.

Conclusie

Wanneer er een goede combinatie van al deze punten wordt toegepast, kunnen we spreken van een gouden combinatie. Ieder teamlid weet waar hij aan toe is en hoe hij zo efficiënt mogelijk zijn taken uit kan voeren. Iedereen weet wat ze aan elkaar hebben en stemmen de werkzaamheden goed op elkaar af. Dat maakt een succesvol team.

Bedrijfsfeest

Met kerst en oud en nieuw die om de hoek kijken, wordt het misschien tijd om na te denken hoe en of je dit wilt vieren binnen je bedrijf. Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om een feest of iets dergelijks te geven, moet je gaan nadenken over uitnodigingen. Doe je die bijvoorbeeld via de mail (goedkoop en snel) of via de post; leuk en persoonlijk, maar dan heb je wel te maken met posttarieven. Nu moeten we natuurlijk niet op de zaken vooruit lopen, aangezien er eerst de afweging moet worden gemaakt of zo’n feest vieren iets voor je bedrijf is. In dit artikel zullen we je helpen.

 

Ten eerste is het belangrijk om goed ik kaart te brengen wat voor bedrijf jullie zijn. Past zo’n feest geven überhaupt wel bij jullie bedrijf? In principe kan het binnen elk bedrijf om dat je verschillende soorten feesten kan geven, van een uitsluitend zakelijk bedrijfsfeest tot een ‘gek’ feest op een geweldige feestlocatie. Vervolgens zou je een blik moeten werpen op de financiën, past een feest binnen jullie budget? Indien dit zo is, moet je bepalen of het feest enkel voor werknemers is of ook voor externe contacten, zoals klanten. Daarna zou je over kunnen gaan naar het daadwerkelijke plannen van het feest. Doe je een sinterklaas thema, een kerst thema of een oud en nieuw thema? Bovendien is het leuk om mensen eventueel verkleed te laten komen, vooral voor de foto’s. Daarover gesproken, een fotograaf inhuren is iets wat veel bedrijven doen. Dit is leuk ‘voor later’ en zelfs voor promotiepraatjes en/of filmpjes van je bedrijf.

 

In plaats van een feest kun je het ook veel kleiner aanpakken, het is namelijk wel een aanrader om in ieder geval één van de feestdagen met je werknemers te vieren. Het is namelijk toch wel een blijk van dankbaarheid. Kijk op internet voor leuke dobbelspelen en dergelijke.

 

Veel plezier en succes met het plannen van zo’n bedrijfsfeest!